ziekte van Dupuytren

Symptomen en oorzaken

Dupuytren is een ziekte van het weefsel dat zich bevindt tussen de huid van de handpalm en de onderliggende structuren zoals bloedvaten, zenuwen en pezen. Op een bepaald weefsel begint het weefsel te krimpen en vormen zich knobbels en koorden onder de huid. Deze huid gaat om zijn beurt mee schrompelen en trekt de vinger mede in een buigpositie wat we een buigcontractuur noemen. Bij toenemende contractuur komt de handfunctie in het gedrang. Meest frequent worden pink en ringvinger betrokken in het proces. Er bestaan echter ook agressievere vormen, waarbij alle vingers aangetast worden. De patiënten, die op jongere leeftijd met dupuytren geconfronteerd worden, behoren meestal tot deze groep.

De ziekte komt meestal voor in families en wordt meestal doorgegeven van generatie op generatie. De voorbeschiktheid zit in een aantal genen ,die worden overgeërfd. Op dit ogenblik zijn er 9 genen gevonden ,die gelinkt zijn aan de ziekte van dupuytren .De Vikingen hebben hun genen achtergelaten bij hun veroveringstochten . De Noorse en Deense Vikingen hebben West- Europa geteisterd en later Ijsland ,Groenland en Noord- Europa gekoloniseerd . De Zweedse Vikingen zijn oostwaarts getrokken om via de Balkanlanden en de Zijderoute gaan handel te drijven met het Verre Oosten .

Opsporing en behandeling

Wat betreft de behandeling was heelkunde tot op heden de enige doeltreffende. Er bestaan verschillende heelkundige benaderingen. De algemene richtlijn is het behandelen van de functionele hinder. Wanneer de handpalm niet meer plat op de tafel kan gelegd worden komt de patiënt in aanmerking voor een operatie (zie afb.91). De operatie wordt best uitgevoerd met een loupebril om alle kleine bloedvaten en zenuwen in het licht te stellen en de risico's voor een letsel hieraan tot een minimum te beperken. Het is geen medische fout een zenuw door te snijden, maar wel een doorgesneden zenuw niet te herstellen. Dit is onder meer 1 van de nadelen van de percutane naaldtherapie die door niet-chirurgen gepromoot wordt. Deze techniek laat het dupuytren weefsel ter plaatse, wat kan leiden tot een verergering van de contractuur. Daarenboven is de kostprijs hoog: de patiënt dient zich 6 wekelijks te laten behandelen aan niet-terugbetalingstarief.

In 2011 is er een nieuwe doorbraak gerealiseerd in de behandeling van dupuytren, namelijk de injectie met een collagenase. Dit is een enzyme, geïsoleerd uit de clostridium bacterie, die collageen of bindweefsel aanwezig in de dupuytrenkoorden kan oplossen. De dupuytrenknobbels daarentegen komen hiervoor niet in aanmerking omdat ze anders samengesteld zijn. Daarenboven komen niet alle patienten voor deze techniek in aanmerking. De handchirurg dient beide behandelingen in overweging te nemen en een goede individuele indicatie te stellen. In geval van heelkunde ,gaat onze voorkeur uit naar de open palm techniek, waarbij alle dupuytrenweefsel verwijderd wordt en een deel van de dwarse palmaire insnede open gelaten om onmiddellijke mobilisatie toe te laten (zie fotoreeks 2). Deze wonde geneest binnen de 3 tot 4 weken (zie fotoreeks 1). De manipulatie na de collagenase injectie ((zie video 1 en 2) kan ook wonden of scheuren veroorzaken, die op dezelfde manier als na de open palmtechniek dienen verzorgd te worden.

De nabehandeling bij de collagenase injectie is dezelfde als bij heelkunde: kinesitherapie en nachtspalken (zie fotoreeks 2 en video's 3 en 4). Wat ook belangrijk is bij de nabehandeling is het innemen van pijnstillende medicatie om grenzen te verleggen. Klik hier om de patientenfolder te downloaden.

Beeldmateriaal

klik op de afbeeldingen om te vergroten

afb.91: Ziekte van Dupuytren
(afb. 91)